Μία από τις παραδόσεις της Ιαπωνικής εκπαίδευσης είναι ότι τα παιδιά καθαρίζουν τα ίδια το σχολείο τους. Είναι μάλιστα από τα λίγα που οι μη- Ιάπωνες γνωρίζουν για τα Ιαπωνικά σχολεία. Δυστυχώς, πολλοί από εμάς δεν γνωρίζουν ακριβώς πώς λειτουργεί αυτό.
Πώς λειτουργεί το σύστημα καθαρισμού στα Ιαπωνικά σχολεία
Οι μαθητές πράγματι καθαρίζουν το σχολείο τους, αλλά φυσικά υπάρχει κι ένα μη διδακτικό προσωπικό που ύστερα καθαρίζει επαρκώς τη σχολική μονάδα.
Σε ένα τυπικό σχολείο, το o-soji (καθάρισμα) ξεκινά μετά το μεσημεριανό και διαρκεί για 20 λεπτά. Αμέσως μετά παίρνουν χρόνο για ξεκούραση.
Σε ένα τυπικό σχολείο, το o-soji (καθάρισμα) ξεκινά μετά το μεσημεριανό και διαρκεί για 20 λεπτά. Αμέσως μετά παίρνουν χρόνο για ξεκούραση.
Αυτό συμβαίνει 4 φορές την εβδομάδα (δεν καθαρίζουν την Τετάρτη ή το Σάββατο). Την τελευταία μέρα κάθε τριμήνου, τα παιδιά κάνουν γενική φασίνα. Κατά τη διάρκεια αυτού του χρόνου, στο σχολείο ακούγονται παντού χαρούμενα και εμψυχωτικά τραγούδια.
Κάθε τάξη είναι υπεύθυνη στον καθαρισμό της δική της αίθουσας και δύο άλλων χώρων μέσα στο σχολείο, για παράδειγμα, το γραφείο του διευθυντή και τη βιβλιοθήκη. Η τάξη χωρίζεται σε han (δηλαδή μικρές ομάδες), κάθε μία εκ των οποίων είναι υπεύθυνη για τους χώρους που καθαρίζονται.
Υπάρχει κι ένας άλλος κανόνας, τον οποίο θα βρείτε πολύ γλυκό: Μια ομάδα μαθητών από την 6η δημοτικού στέλνεται στην τάξη της 1ης δημοτικού για να βοηθήσει τους μικρούς της φίλους να καθαρίσουν.
Πολλά σχολεία παρέχουν αυτό το είδος αλληλεπίδρασης ανάμεσα στις χαμηλές και στις υψηλές τάξεις, επειδή υπάρχουν και πολλά μοναχοπαίδια. Οι δάσκαλοι πιστεύουν ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία μαθητές χρειάζεται να νιώσουν πώς είναι να βοηθά κανείς μικρότερα σε ηλικία παιδιά. Και τα μικρά παιδιά χρειάζονται μοντέλα μίμησης.
Τρεις φορές το χρόνο, οι μαθητές από την 3η δημοτικού και πάνω κάνουν chiiki seiso (τον καθαρισμό της γειτονιάς). Το σχολείο έχει ειδικές σκούπες σε μέγεθος και πανάκια που μοιράζονται στους μαθητές. Τα παιδιά φορούν ειδικά γάντια και μαζεύουν τα σκουπίδια της γειτονιάς γύρω από το σχολείο τους. Μπορεί να είναι δύσκολο για έναν μη Ιάπωνα να αντιληφθεί την αξία αυτής της δραστηριότητας, αλλά αν προσπαθήσουμε, θα δούμε ότι ουσιαστικά αυτό βοηθά στην απόκτηση δεξιοτήτων και όχι απλά στεγνής γνώσης από πλευράς παιδείας και εκπαιδευτικού συστήματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου