Προπαγάνδα, με απλά λόγια, είναι η χειραγώγηση της κοινής γνώμης. Γενικά
πραγματοποιείται μέσω των μέσων ενημέρωσης που μπορεί να έχει επίδραση
σε ένα μεγάλο ποσό ανθρώπων και αποτελεσματικά να τους πείσουμε υπέρ ή
κατά σε ένα γεγονός. Η
ακριβής έννοια της προπαγάνδας συνεχώς αμφισβητείται, ωστόσο δεν
υπάρχει συγκεκριμένος ορισμός και αυτό είναι εντελώς αλήθεια. Ορισμένοι
υποστηρίζουν ότι οποιαδήποτε επικοινωνία είναι πειστική προπαγάνδα, ενώ
άλλοι θεωρούν ότι η προπαγάνδα αλλάζει συγκεκριμένες πολιτικές απόψεις.Ωστόσο,
είναι αναμφίβολα ότι η προπαγάνδα είναι υλικό που έχει ως στόχο να
πείσουν ή να αλλάξει την κοινή γνώμη, αν και ποικίλλει συχνά ως προς τη
μορφή και την τεχνική εξυπηρετεί πάντοτε τον ίδιο σκοπό. Προπαγάνδα
είναι η επικοινωνία για το σκοπό της πειθούς.Προπαγάνδα, αν και υπήρχε σχεδόν από πάντα, έχει αναπτυχθεί πάρα πολύ
κατά τη διάρκεια των τελευταίων αιώνων. Παρά το γεγονός ότι στοιχεία της
προπαγάνδας εκ προθέσεως μπορεί να επισημανθούν αρκετά πίσω από την
αρχαία Ελλάδα, η έλευση των μέσων επικοινωνίας σε μεγαλύτερη κλίμακα
έχει αυξήσει την χρήση της. Μετά την εφεύρεση της τυπογραφίας, κατέστη
δυνατή η γρήγορη και εύκολη παράγωγή σε αφίσες και βιβλία. Πριν από αυτή
την εξέλιξη, η πλειοψηφία της προπαγάνδας διαδόθηκε από στόμα σε στόμα.
Η τυπογραφία επέτρεψε στην προπαγανδιστική να παράγει γρήγορα και
μαζικά ποσότητες αφισών με ένα επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, μια μορφή
προπαγάνδας πολύ λιγότερο επικίνδυνη και λιγότερη δύσκολη από την
προφορική επικοινωνία.
Σκοπός της προπαγάνδας είναι να αλλάξει γνώμη το κοινό, αλλά το πιο
σημαντικό να επηρεάσουν τις αποφάσεις του. Με την κατανόηση του σκοπού
της προπαγάνδας και τη μέθοδο που χρησιμοποιείται, μπορεί κανείς να πάει
πολύ μακριά προς την πραγματοποίηση αποτελεσματικών ανεξάρτητων
αποφάσεων.
ΠΗΓΗ: http://library.thinkquest.org/C0111500/whatis.htm
(Μετάφραση από google και διορθώσεις από ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ)
Πιο πρόσφατα, η προπαγάνδα ενισχύεται από την εφεύρεση του ραδιοφώνου. Η ικανότητα προφορικής επικοινωνίας πολλών ανθρώπων σε ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα βοήθησε την ανάπτυξη της προπαγάνδας. Επίσης, η αρχή του ραδιοφώνου ξεκίνησε την διαφήμιση με την μορφή όπως την ξέρουμε σήμερα, που είναι μια άλλη μορφή προπαγάνδας. Πριν από ραδιόφωνο, ήταν σχεδόν αδύνατο να επικοινωνούν άμεσα πολλοί άνθρωποι σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Βεβαίως, η άμεση επικοινωνία μέσω εντύπων ήταν δυνατό, αλλά πολύ λίγοι άνθρωποι πραγματικά διαβάζουν αγγελίες. Το ραδιόφωνο ανοίξει το νέο κόσμο της διαφήμισης.
Η εφεύρεση που έχει επηρεάσει την προπαγάνδα τους περισσότερους, είναι η τηλεόραση. Η δυνατότητα να επικοινωνούν οπτικά σε μεγάλες αποστάσεις αυξάνει ραγδαία τόσο το μέγεθος όσο και την αποτελεσματικότητα της προπαγάνδας. Η διαφήμιση καθώς και η πολιτική προπαγάνδα αναπτύχθηκαν με ταχείς ρυθμούς, με αυτό το νέο μέσο.
Επίσης, τα τελευταία χρόνια, η εισαγωγή της επικοινωνίας μέσω Διαδικτύου σε μεγάλες αποστάσεις, αύξησε περαιτέρω τη δυνατότητα της προπαγάνδας. Σε μια εποχή όπου όλο και περισσότερο βομβαρδιζόμαστε από την προπαγάνδα από μια ποικιλία μέσων, είναι ολοένα και πιο σημαντικό να αναγνωρίσουμε και να κατανοήσουμε την προπαγάνδα και τα αποτελέσματά της.
Αν και η λέξη προπαγάνδα έχει μια αρνητική χροιά, η προπαγάνδα από μόνη της δεν είναι απαραίτητα κακή. Η προπαγάνδα είναι μια απόπειρα να αλλάξει την γνώμη πειστικά με την παρουσίαση νέων απόψεων. Η προπαγανδιστική προσπαθεί να αλλάξει τις απόψεις των ατόμων ή τους θεατές του με να τους πείσουν για την εγκυρότητα των δικών τους. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού, χρησιμοποιούν μια ποικιλία μεθόδων και τεχνικών. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε αυτές τις τεχνικές και να εξετάσουμε το σκοπό της προπαγάνδας πριν από τη λήψη αποφάσεων που βασίζονται σε αυτόν.
Σκοπός της προπαγάνδας είναι να αλλάξει γνώμη το κοινό, αλλά το πιο
σημαντικό να επηρεάσουν τις αποφάσεις του. Με την κατανόηση του σκοπού
της προπαγάνδας και τη μέθοδο που χρησιμοποιείται, μπορεί κανείς να πάει
πολύ μακριά προς την πραγματοποίηση αποτελεσματικών ανεξάρτητων
αποφάσεων.
Βιβλιογραφία
CCMS βάση πληροφοριών. . Προπαγάνδαhttp://www.cultsock.ndirect.co.uk/MUHome/cshtml/Τελευταία επίσκεψη: Αύγουστος, 2001. . Η επιστήμη της σύγχρονης προπαγάνδαςhttp://www.propaganda101.com/ Τελευταία επίσκεψη: Αύγουστος, 2001. Lee, ο Άλφρεντ McLung? Λι, Μπράιαν Ελισάβετ. Ανάλυση προπαγάνδα. http://carmen.artsci.washington.edu/(υποκατάλογο). Τελευταία επίσκεψη: Αύγουστος, 2001. Ντόρτζε, Καρλ. . Τεχνικές προπαγάνδα http://serendipity.magnet.ch/more/propagan.html~~V
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου